Artikelen over innovatie

woensdag 15 mei 2013

Canvas model


Het canvas model verder uitgewerkt

Key partners:
http://allesoverbeleggen.com/wp-content/uploads/2013/02/aandelen-postnl-kopen-plaatje1.jpgVI heeft veel te maken met partners. Zo wordt er erg veel gebruik gemaakt van koper/leverancier relaties. Een voorbeeld hiervan is Post NL. Post NL is een organisatie die landelijke tijdschriften rondbrengt. Klanten die een abonnement hebben op VI krijgen deze artikelen thuisgebracht. Dit gebeurd dus via Post NL. Verder kan je denken aan een partnership met RTL. VI zendt twee keer in de week een show uit op TV. Ze hebben met RTL een overeenkomst dat ze het op die zender mogen uitzenden.

Naast deze partners heeft VI ook verschillende partners binnen de voetbalwereld. Wanneer VI geen partners zou hebben binnen de voetbal wereld zouden het aantal nieuwtjes beperkt zijn. Zeker wanneer je geen partners wordt met mensen binnen de voetbalwereld kunnen concurrerende voetbalmagazines er met de ‘stories’ vandoor gaan.

Inkomstenstromen:
http://bin617-01.website-voetbal.nl/sites/voetbal.nl/files/imagecache/knvb_nl_450x302/KNVB-BB_CONTENT_Logo_TOTO.jpgVI genereert de meeste inkomsten door abonnement gelden. Dit is namelijk omdat VI veel abonnees op het tijdschrift heeft.  Ook genereert VI inkomen door goederenverkoop. Dit zijn gewoon de artikelen die los in de winkel gekocht kunnen worden. Naast goederenverkoop en abonnementsgelden ontvangt VI ook inkomsten uit reclame. In het televisie programma hebben ze bijvoorbeeld JUPILER en TOTO als sponsoren. VI laat mensen op een actieve manier kennis maken met hun sponsors. Bij TOTO is het van toepassing dat Johan Derksen de wedstrijden van dat weekeinde gaat voorspellen. Voor al de reclames die VI uitzendt krijgen ze ook inkomsten. Ook in het tijdschrift en op de site zijn reclame inkomsten. Omdat het blad zo populair is, willen veel organisaties reclame maken via VI. Dit is daarom naar onze mening weer een belangrijk punt van de inkomsten bronnen van VI.

Key resources:
VI heeft erg veel bronnen nodig om tot het product te komen wat ze nu hebben. Bij elke voetbalclub spelen er bepaalde zaken die ze liever niet aan de buitenwereld willen laten merken. Het is daarom aan VI om deze zaken te achterhalen en te publiceren in hun blad. VI komt hierachter d.m.v. een partnership met bijvoorbeeld verslaggevers. Dit is optioneel want vaak zijn er verslaggevers van VI zelf aanwezig. Voor VI is ‘human resources’ van groot belang. Het zijn de menselijke aspecten binnen de organisatie die ervoor zorgen dat er nieuws komt. Denk hierbij vooral aan de verslaggevers die informatie los moeten kweken van bepaalde personen. Hierna komt het creatieve gedeelte. Dit zijn de personen die van het blad een geheel maken. Ook dit zijn weer Human Resources.  VI heeft een aantal financiĆ«le garanties. Zo zijn abonnement inkomsten een zekerheid. Natuurlijk kunnen deze tussentijds opgezegd worden, maar hier kan rekening mee worden gehouden. Ook zijn inkomsten van sponsoren een zekerheid.






Key activities:
http://www.bladen.nl/assets/uploads/titels/247.jpgDe kern activiteit van VI is het verspreiden van informatieve en betrouwbare content op het gebied van voetbal. Dit doen ze door een keer in de week een magazine uit te brengen. Niet alleen door middel van het magazine wordt er informatie verspreidt. Tegenwoordig is er ook een talkshow waarin er informatie verspreid wordt. De show is eigenlijk bedoeld voor verschillende soorten mensen. Een voorbeeld hiervan is mensen die de kosten van een abonnement niet kunnen opbrengen, maar ook mensen die niet van lezen houden maar toch op de hoogte willen blijven. Ook het produceren en het bijhouden van een online netwerk site over voetbal hoort hiertoe. Uiteindelijk wordt er ook via de site informatie verspreidt. Mensen kunnen overzichtelijk naar artikelen zoeken die bijv. alleen over hun club gaan. Kort samengevat zijn er 3 soorten informatieverspreiding: het magazine, de TV show en de website.

Cost structure:
VI maakt gebruik van een waarde gestuurd business model. VI gaat niet voor kostenleiderschap maar voor kwaliteit. Hiervoor betaal je wel soms wel wat meer. Ook heeft VI erg veel variabele kosten, omdat het per oplage heel verschillend kan zijn. Het is mogelijk dat er veel verslaggevers nodig zijn geweest om een klein stukje informatie los te kunnen weken. VI heeft een indicatie gemaakt van de kosten van het loon van de werknemers. Voor een deel ligt dit vast. Er moet een bepaald aantal uur worden gemaakt. Dit is ook het gedeelte vaste kosten van het loon. Bij noodgevallen kunnen er extra uren gemaakt moeten worden waardoor de kosten variabel worden. Natuurlijk heeft VI naast loonkosten ook nog andere variabele en vaste kosten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: afschrijvingskosten, vermogensbelasting, productmiddelen. Naast deze kosten soorten maakt VI ook gebruik van scope voordelen. Zo zijn ze actief op platvormen als het internet, tv, tijdschriften etc.


Geen opmerkingen: