Key partners:
VI heeft veel te maken met partners. Zo
wordt er erg veel gebruik gemaakt van koper/leverancier relaties. Een voorbeeld
hiervan is Post NL. Post NL is een organisatie die landelijke tijdschriften
rondbrengt. Klanten die een abonnement hebben op VI krijgen deze artikelen
thuisgebracht. Dit gebeurd dus via Post NL. Verder kan je denken aan een
partnership met RTL. VI zendt twee keer in de week een show uit op TV. Ze
hebben met RTL een overeenkomst dat ze het op die zender mogen uitzenden.
Naast deze partners heeft VI ook verschillende partners
binnen de voetbalwereld. Wanneer VI geen partners zou hebben binnen de voetbal
wereld zouden het aantal nieuwtjes beperkt zijn. Zeker wanneer je geen partners
wordt met mensen binnen de voetbalwereld kunnen concurrerende voetbalmagazines
er met de ‘stories’ vandoor gaan.
Inkomstenstromen:
VI genereert de meeste inkomsten door
abonnement gelden. Dit is namelijk omdat VI veel abonnees op het tijdschrift
heeft. Ook genereert VI inkomen
door goederenverkoop. Dit zijn gewoon de artikelen die los in de winkel gekocht
kunnen worden. Naast goederenverkoop en abonnementsgelden ontvangt VI ook
inkomsten uit reclame. In het televisie programma hebben ze bijvoorbeeld JUPILER
en TOTO als sponsoren. VI laat mensen op een actieve manier kennis maken met
hun sponsors. Bij TOTO is het van toepassing dat Johan Derksen de wedstrijden
van dat weekeinde gaat voorspellen. Voor al de reclames die VI uitzendt krijgen
ze ook inkomsten. Ook in het tijdschrift en op de site zijn reclame inkomsten.
Omdat het blad zo populair is, willen veel organisaties reclame maken via VI.
Dit is daarom naar onze mening weer een belangrijk punt van de inkomsten
bronnen van VI.
Key resources:
VI heeft erg veel bronnen nodig om tot het product te komen
wat ze nu hebben. Bij elke voetbalclub spelen er bepaalde zaken die ze liever
niet aan de buitenwereld willen laten merken. Het is daarom aan VI om deze
zaken te achterhalen en te publiceren in hun blad. VI komt hierachter d.m.v.
een partnership met bijvoorbeeld verslaggevers. Dit is optioneel want vaak zijn
er verslaggevers van VI zelf aanwezig. Voor VI is ‘human resources’ van groot
belang. Het zijn de menselijke aspecten binnen de organisatie die ervoor zorgen
dat er nieuws komt. Denk hierbij vooral aan de verslaggevers die informatie los
moeten kweken van bepaalde personen. Hierna komt het creatieve gedeelte. Dit
zijn de personen die van het blad een geheel maken. Ook dit zijn weer Human
Resources. VI heeft een aantal
financiƫle garanties. Zo zijn abonnement inkomsten een zekerheid. Natuurlijk
kunnen deze tussentijds opgezegd worden, maar hier kan rekening mee worden
gehouden. Ook zijn inkomsten van sponsoren een zekerheid.
Key activities:
De kern activiteit van VI is het
verspreiden van informatieve en betrouwbare content op het gebied van voetbal.
Dit doen ze door een keer in de week een magazine uit te brengen. Niet alleen
door middel van het magazine wordt er informatie verspreidt. Tegenwoordig is er
ook een talkshow waarin er informatie verspreid wordt. De show is eigenlijk
bedoeld voor verschillende soorten mensen. Een voorbeeld hiervan is mensen die
de kosten van een abonnement niet kunnen opbrengen, maar ook mensen die niet
van lezen houden maar toch op de hoogte willen blijven. Ook het produceren en
het bijhouden van een online netwerk site over voetbal hoort hiertoe.
Uiteindelijk wordt er ook via de site informatie verspreidt. Mensen kunnen
overzichtelijk naar artikelen zoeken die bijv. alleen over hun club gaan. Kort
samengevat zijn er 3 soorten informatieverspreiding: het magazine, de TV show
en de website.
Cost structure:
VI maakt gebruik van een waarde gestuurd business model. VI
gaat niet voor kostenleiderschap maar voor kwaliteit. Hiervoor betaal je wel
soms wel wat meer. Ook heeft VI erg veel variabele kosten, omdat het per oplage
heel verschillend kan zijn. Het is mogelijk dat er veel verslaggevers nodig
zijn geweest om een klein stukje informatie los te kunnen weken. VI heeft een
indicatie gemaakt van de kosten van het loon van de werknemers. Voor een deel
ligt dit vast. Er moet een bepaald aantal uur worden gemaakt. Dit is ook het
gedeelte vaste kosten van het loon. Bij noodgevallen kunnen er extra uren
gemaakt moeten worden waardoor de kosten variabel worden. Natuurlijk heeft VI naast
loonkosten ook nog andere variabele en vaste kosten. Enkele voorbeelden hiervan
zijn: afschrijvingskosten, vermogensbelasting, productmiddelen. Naast deze
kosten soorten maakt VI ook gebruik van scope voordelen. Zo zijn ze actief op
platvormen als het internet, tv, tijdschriften etc.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten