Artikelen over innovatie

maandag 27 mei 2013

Extra opdracht gascollege


Succesvol innovatieproces in vier stappen
http://www.syntens.nl/Artikelen/Artikel/Succesvol-innovatieproces-in-vier-stappen.aspx
Auteur: SyntensPublicatie
datum: 7 januari 2009
Innovatie heeft een vaste plaats in uw bedrijfsstrategieën, maar innoveren gaat niet vanzelf. Hoe verloopt het innovatieproces, welke stappen zet u voor een succesvolle innovatie?
Het innovatieproces van een succesvolle innovatie verloopt in vier stappen: 1. Dromen: gericht op het vinden van gouden ideeën 2. Denken: uitwerken van het idee tot concept 3. Durven: testen van de haalbaarheid van uw concept 4. Doen: de uitvoering van de innovatie
1. Dromen: ideevorming Het innovatieproces begint met een gouden idee. Dat kan ontstaan onder de douche, maar evengoed door de inzet van kennis en creativiteit.
Kennis Uw uitdaging is om nieuwe combinaties te vinden van technische mogelijkheden en behoeften uit de markt. Voor kennis over mogelijkheden uit wetenschap en techniek gaat u te raden bij technische medewerkers, leveranciers, adviseurs, concurrenten, kennisinstituten en octrooien. Kennis over marktbehoeften haalt u bij verkoop- en servicemedewerkers, klanten, leadusers, pioniers, marktonderzoek, toekomstvoorspellingen en politiek.
Creativiteit Om uw creativiteit te stimuleren zijn er allerlei technieken voor handen <link naar gerelateerde artikelen>.
2. Denken: conceptontwikkeling In de tweede stap van het innovatieproces gaat u uw gouden idee uitwerken tot een concept waarin alle facetten zijn uitgedacht. Dit betreft • technologische aspecten: fysieke en informatietechnologie, • marktaspecten: marketing, contracten met derden, • organisatieaspecten: bedrijfsprocessen en personeel.
Drie aspecten De volgende vragen kunnen u helpen bij conceptontwikkeling.
Markt • Welk marktsegment hebt u op het oog? • Via welke kanalen kunt u de doelgroep bereiken? • Hoe genereert u publiciteit en informeert u uw klanten? • Wat betekent de innovatie voor uw contacten met bijvoorbeeld leveranciers of overheid? • Wat is het businessmodel?
Organisatie • Is de organisatie toegerust op de gewenste innovatie, zijn aanpassingen van bedrijfsprocessen nodig? • Is uw personeel en organisatiestructuur geschikt voor de innovatie? • Is er voldoende kennis, zijn de taken goed verdeeld? • Hoe is de bedrijfscultuur, voldoet de overlegstructuur?
Technologie • Heeft u nieuwe of elders bestaande technologie nodig? Denk aan materialen, gereedschappen, grondstoffen, machines, vervoersmiddelen, verpakkingen, gebouwen en inrichting. • Hoe zit het met de ICT: heeft genoeg aan standaardsoftware of heeft u maatwerk nodig?
3. Durven: haalbaarheid toetsen Is uw concept haalbaar? Dat toetst u in deze derde fase van het innovatieproces. En er moet draagvlak zijn in de organisatie om het uitgewerkte concept in de voorgestelde vorm te realiseren.
Besluitvorming Een businesscase is een goede basis voor de besluitvorming. Daarnaast spelen de belangen van beslissers. Hoe kunt de beslissers beïnvloeden? Maak in deze innovatieproces-fase ook contractafspraken met externe partijen die doorslaggevend zijn voor het slagen van het traject.
Businesscase uitwerken De businesscase is een document dat een investeringsvoorstel onderbouwt en de voor- en nadelen hiervan weergeeft. In de financiële paragraaf zet u de initiële investeringen van tijd en geld uiteen, de operationele kosten en de opbrengsten, ingeschat en uitgezet over een aantal jaren.
Beslissers beïnvloeden Beïnvloed beslissers op twee manieren. Formeel: wie beslist hierover en welke input is vereist, zoals bijvoorbeeld aan businesscase? Informeel: wie zijn doorslaggevend in de opinievorming? Hoe kunnen zij met dit project scoren? Hoe kan ik hen gunstig stemmen? Welke beslisser maak ik ambassadeur van het project?
Externe partijen erbij betrekken Een belangrijke succesfactor in het innovatieproces is het vermogen om de juiste externe partijen op de juiste manier te betrekken. Dit geldt zeker voor MKB-bedrijven. Denk aan het betrekken van klanten bij het ontwikkelingsproces of samenwerking met leveranciers of partners.
In de praktijk lopen fase 2 en 3 van het innovatieproces parallel aan elkaar.
4. Doen: realisatie De laatste stap van het innovatieproces is het realiseren van de innovatie zoals beschreven in het
concept en afgesproken met de beslissers. U bouwt alles op en test grondig. U bereidt de organisatie voor op de veranderingen. Ten slotte informeert u klanten of gebruikers en overtuigt u hen van de voordelen.
Hulp in het innovatieproces van Syntens Een Syntens-adviseur kan u helpen bij uw innovatieproces met bijvoorbeeld creativiteitstechnieken, advies om draagvlak te creëren of partners om uw innovatie te realiseren. Vraag hulp bij uw innovatieproces en neem contact op met Syntens.
5-STAPPEN SYSTEEM VOOR UW SUCCES http://www.nielsflach.nl/nl/five-steps.html Zoals alle processen is ook innovatie beter te overzien als je een een stukje naar achteren loopt en door je oogharen kijkt naar wat er gebeurt. Op basis van ruime ervaring met veel ontwikkelingsprojecten gebruikt IBDD het volgende 5-stappenplan, dat snel helder maakt waar u staat en welke acties de beste zijn. U kunt binnen elke stap via IBDD begeleiding, teamcoaching of contact met externe kennisdragers realiseren om snel verder te komen. Ook kan IBDD het projectplan van een project opstellen en zelfs het projectmanagement van een een project overnemen, zodat uw mensen zich op de inhoud kunnen richten. De 5 stappen zijn: 1. Dromen In het kader van innovatie is dromen het schetsen van een (zakelijk relevant) ideaalbeeld. Er bestaan veel methoden om een toekomstbeeld te creëren. Een goede bekende is de brainstorm: met een groep mensen alle ideeën die langskomen vastleggen, nog zonder er commentaar, goed- of afkeuring over uit te spreken. Een andere techniek is bijvoorbeeld de TRIZ-methodiek, die erop gebaseerd is dat alle innovaties tot een beperkt aantal principes terug te brengen zijn. 2. Landen Er zijn in de meeste organisaties meer dan genoeg ideeën voor nieuwe dingen, projecten of verbeteringen. De grootste uitdaging is echter, om van deze rijke input uit het rijk van mogelijkheden iets zinnigs te maken, en dat met beperkte middelen. Het is dus onvermijdelijk dat we ideeën categoriseren. Is het mogelijk om uw ideeën te kwantificeren op kans versus kosten? Het bekende model van de SWOT (=Strength, Weakness, Opportunity, Threat) analyse kan ook op innovatieve ideeën worden toegepast. Doel is om het beste project te selecteren dat u met uw budget kunt realiseren. 3. Vibreren “Vibreren” duidt een proces aan van kennis zoeken, praten met allerlei partijen, ideeën uitwisselen, contacten leggen met je eigen doelen open op tafel en met begrip voor de “agenda” van de ander, om innovatie samen te kunnen realiseren. Actief vibreren kan het verschil betekenen tussen een aardig idee en een gerealiseerde, winst genererende verbetering. We hebben bij innovatie allemaal een beeld in ons hoofd van geniale uitvinders die op hun kamertje in hun eentje mooie dingen doen. Vergeet dat beeld: een modern, complex product op de markt brengen vergt samenwerking tussen allerlei disciplines van hardcore technologie tot marketing. Contact met specialisten buiten de poort van uw eigen bedrijf is dé grote kans om iets nieuws te bereiken dat meer is dan de som van het nu al haalbare. 4. Plannen Als de fase van het dromen, landen en vibreren voorbij is, zal er nog wel één keer geland moeten worden om zeker te zijn dat het uiteindelijke idee realistisch en kansrijk is. Hier komen we in het domein van het projectmanagement. Methodes als Prince2®en Projectmatig creëren bieden handreikingen aan om projecten op te zetten en tot een goed einde te brengen. Prince2® is in veel bedrijfstakken en ook bij de overheid een veel gehanteerde standaard geworden. De methode geeft een uitputtende beschrijving
van wat er in een projectplan kan worden opgenomen. Een goed begin van het project is werkelijk het halve werk! 5. Doen “Doen” is een woord van één lettergreep dat een wereld van aspecten inhoudt. Natuurlijk kan in dit bestek niet alles worden verteld. Een cruciaal aspect is het rapporteren en managen van projectacties, om er zicht op te houden dat de ooit gedroomde projectdoelen nog geldig zijn. Projectmanagement volgens Prince2® noemt dat: voortdurend zicht op zakelijke rechtvaardiging. Academisch geschoolde geesten zullen niet altijd juichen bij het dichttimmeren van een project met deliverables en tijdslijnen. Het is belangrijk om enthousiasme niet stuk te managen! SchrijfKermit en zijn vriendjes niet elke dag voor wat hij moet doen, geef het team een stukje vrijheid om op vrijdagmiddag ook eens gekke ideeën na te lopen.
Innovatieproces, wat is dat? http://www.mkbservicedesk.nl/93/innovatieproces-wat.htm De verschillende fases van innovatie Je doel als ondernemer zal niet snel ‘innoveren’ zijn. Wanneer je probeert je product te vernieuwen of nieuwe markten probeert te veroveren, zal je echter al snel tot de conclusie komen dat je toch aan het innoveren bent. Hoewel innoveren per definitie het betreden van ongebaande wegen betekent, zijn er in elk innovatieproces dezelfde fases te herkennen: Fase 1: Het creëren van ideeën Een goed idee is de basis van elke vernieuwing of verandering. Om te kunnen innoveren is het dus belangrijk dat er goede ideeën ontstaan binnen de onderneming. Het ontstaan van nieuwe ideeën kun je op zowel een passieve als een actieve manier stimuleren. Lees meer over hoe je decreativiteit binnen je onderneming stimuleert. Fase 2: Het selecteren van ideeën Uit de verschillende ideeën die je hebt zul je het beste idee moeten selecteren. Welk idee biedt je de beste marktkansen? Met de uitvoer van welk idee zul je het beste in staat zijn je ambities te verwezenlijken? Een idee moet van te voren goed gescreend worden zodat je later niet op verrassingen stuit. Lees meer over het selecteren van het beste idee. Fase 3: Het opstellen van een businessconcept Wanneer het idee voldoet aan de eisen die je bij de screening hebt gesteld, moet je een haalbaar businessconcept opstellen. Hier ga je duidelijk op een rijtje zetten wat je bedrijfsstrategie is, welke strategische middelen je hebt, wie er in je netwerk zitten en wie je klanten zijn. MKB Servicedesk werkt samen met studenten en specialisten die je kunnen helpen bij het opstellen van een businessconcept. Fase 4: Het opstellen van een businessplan Je businessplan is de houvast voor het opzetten van je onderneming. Doordat je een aantal gegevens en verwachtingen op een rij zet kun je goed inschatten of je plannen en doelstellingen haalbaar zijn. Kortweg beschrijf je in een businessplan (ook wel ondernemersplan genoemd) wie je bent, wat je wilt met je bedrijf en hoe je dat gaat realiseren. Je bespreekt dus je product en de markt, je bedrijf, en je financiën. Financiers besluiten op basis van dit plan of ze je een lening willen verschaffen of niet. Lees meer over hoe je een businessplan opstelt. Hierbij kan ons studentennetwerk je ook goed van dienst zijn. Fase 5: Het starten van je onderneming Wanneer je businessplan gemaakt is en de financiering rond is, kun je je onderneming of nieuwe project daadwerkelijk opstarten en je idee commercieel gaan uitwerken. Beslissingen die je neemt in de opstartfase van je bedrijf zullen op de langere termijn een groot effect hebben. De kans is groot dat
je veel vragen tegenkomt waar je niet per direct een antwoord op hebt. Hiermee kun je natuurlijk altijd terecht bij MKB Servicedesk. Fase 6: Je onderneming verder laten groeien Na enige tijd zal je onderneming zichzelf hebben bewezen. Als het bedrijf de start goed is doorgekomen en de perspectieven er rooskleurig uitzien, zal het tijd worden je onderneming met een nieuwe impuls te laten groeien. De MKB Servicedesk kan je in contact brengen met financiers en technologiepartners om deze groei te verwezenlijken. Lees het artikel:"Hoe kom ik aan geld?" Kortom Het innovatieproces doorloopt een aantal duidelijke fases. Elke fase is cruciaal voor het slagen of falen van je onderneming. Wees daarom niet bang om de hulp van anderen in te schakelen.
I. Innovatieproces uittekenen en implementeren
http://www.fedweb.belgium.be/nl/over_de_organisatie/ontwikkeling_en_ondersteuning/innovatie/innovatieproces/#.UZUZoLW9CSp
Wanneer je organisatie innovatie wil uitrollen, dan is het belangrijk om te beschikken over een innovatieproces. Net zoals bij alle andere opdrachten die een organisatie op zich neemt, is innoveren een aaneenschakeling van verschillende activiteiten.
Het innovatieproces zorgt er voor dat binnen een bepaalde strategie, ideeën omgezet worden tot concrete nieuwe realisaties. Onderstaand schema geeft schematisch weer welke stappen bijvoorbeeld opgenomen kunnen worden.
Belangrijk is dat het innovatieproces een continu proces is binnen de organisatie. Bij elke stap is delen essentieel. De stap doorgeven maakt geen deel uit van het innovatieproces, maar door deze stap toe te voegen zorg je voor extra meerwaarde buiten je eigen organisatie. Het kan een meerwaarde betekenen voor je partnerships.
Je organisatie kan gerust een beroep doen op het Directoraat-generaal Organisatie- en Personeelsontwikkeling om een innovatieproces op maat uit te tekenen en te implementeren.
De samenhang tussen de artikelen
Innovatie is een proces wat je niet abrupt mee kunt beginnen sommige mensen hebben niet eens in de gaten dat ze aan het innoveren zijn. Dit is omdat je meestal een andere tactiek hebt bijv. de Europese markt domineren. Dit proces gaat geleidelijk aan en zorgt ervoor dat bijna ieder bedrijf innoveert.
Ook is innovatie een proces wat op verschillende wijzen geïnterpreteerd kan worden. Iedereen ziet sommige gedeeltes in het proces anders. Zo zijn er op het internet ook heel veel verschillende soorten innovatieprocessen te vinden. Een voorbeeld van een bepaalde fase in het innovatieproces is dromen. Sommige mensen zijn van mening dat dit niet tot het proces hoort maar andere wel weer.
De processen hebben ook allemaal in het gemeen dat wanneer je veel ideeën hebt dat je de ideeën moet gaan selecteren. De selectie wordt wel in elk proces weer anders uitgelegd. Zo wordt er bijvoorbeeld in een proces gebruik gemaakt van het SWOT model, dit staat voor strengths weaknesses opportunities en treats. Op deze manier kun je goed selecteren voor de toekomst waarin je al goed bent en waar je nog aan wilt werken.
Een veel voorkomende fase in de processen is ook het durven of doen. Dit wil zeggen dat je met het product de markt opgaat en gaat kijken of het idee rendabel is en of je hiermee door wil gaan in de toekomst. Niet alleen wordt er hiermee gekeken of het product aanslaat maar ook wat voor storingen het heeft en waar je dus verder op kan gaan bouwen om in de toekomst dit een goed product/idee te laten worden.
Wanneer het product in de lanceringsfase aanslaat komen er natuurlijk meteen investeerders naar je toe om hier in te investeren. Dit maakt de beginfase nog belangrijker voor de toekomst. Want zonder investeerders wordt het erg moeilijk om het product te perfectioneren en hierdoor rendabel te maken wat uiteindelijk natuurlijk de bedoeling is.

Geen opmerkingen: